Kursnamn: Konferens och evenemang
Kurser i ämnet:
Konferens och evenemang, 100 poäng.
Konferens 1, 100 poäng, som bygger på kursen konferens och evenemang.
Konferens 2, 100 poäng, som bygger på kursen konferens 1.
Konferens 3, 100 poäng, som bygger på kursen konferens 2.
Evenemang, 100 poäng, som bygger på kursen konferens och evenemang eller kursen utställningsdesign 2.
Rums-och konferensbokning, 100 poäng, som bygger på kursen konferens 2 eller kursen reception 2.
Kurskod: KONKOF0, KONKOF01, KONKON02, KONKON03, KONEVE0, KONRUM0
Ämnet:
Ämnet konferens och evenemang behandlar olika mötesformer, från möten med få deltagare och mindre konferenser till kongresser och stora evenemang. Mötesbranschens olika målgrupper har olika förväntningar på såväl lokalers utformning och teknisk utrustning som service, aktiviteter och andra tjänster.
Ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet konferens och evenemang ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mötesbranschens utveckling, olika anläggningar och miljöer samt om den potential dessa har för att anpassas efter kundens behov. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra olika typer av möten. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med kunden och gästen så att mötet blir yrkesmässigt och serviceinriktat. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla mångsidighet och kreativitet, så att aktiviteter och utrustning kan anpassas efter kundens önskemål och ekonomiska förutsättningar.Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper i att hantera och felsöka teknisk utrustning inom området. Den ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om överenskommelser, lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet samt om arbetsmiljö, säkerhet och hållbar utveckling. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att göra etiska överväganden och reflektera över frågor som rör kundens integritet.Genom praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utföra arbetsuppgifter inom området och utveckla en yrkesmässig attityd i mötet med kunder och gäster. Via kontakter med olika mötesarrangörer ska eleverna ges möjlighet att dels utveckla kunskaper om variationen av tjänster och serviceutbud inom området, dels utveckla förståelse av olika målgruppers behov och önskemål gällande mötesformer och aktiviteter.
Undervisningen i konferens ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
– Kunskaper om mötesbranschens utveckling, om olika typer av konferenser och evenemang samt om vilka aktörer som finns och vad de kan erbjuda. Kunskaper om olika kundtyper och deras önskemål.
-Förmåga att boka, planera, administrera och organisera olika arrangemang utifrån kundbehov och ur ekonomiska aspekter.
-Förmåga att utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
-Förmåga att hantera modern teknisk utrustning.
-Förmåga att arbeta med hänsyn till arbetsmiljö och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser inom området.
-Förmåga att samarbeta och kommunicera med andra samt att anpassa sitt språk efter situationen.
-Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Kurskod: KONKOF0
Rekommenderade förkunskaper:
– Olika konferensanläggningar samt deras olika utbud av lokaler, faciliteter och service. Olika mötesformer, till exempel föreläsningar, sammanträden, workshoppar och kick-offer. Alternativa möbleringsformer, deras syfte och funktion samt iordningställande av lokaler efter direktiv, till exempel pm eller checklista. Den kreativa miljöns betydelse. Hjälpmedel och tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Måltidspausens betydelse samt upp-och avdukning av buffé med kaffe eller andra förfriskningar. Lagar och andra bestämmelser om hygien och ändamålsenlig klädsel. Hantering av teknisk konferensutrustning, till exempel kopieringsmaskin, datorprojektor och mikrofon. Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete utifrån lagar och andra bestämmelser. Hållbar utveckling inom mötesbranschen. Ergonomiskt arbete samt användning av lämpliga hjälpmedel. Handlings-och utrymningsplan vid brand, hot och fara. Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer. Effektivitet i arbetet samt kommunikation mellan avdelningarna.
Kurskod: KONKOF02
Rekommenderade förkunskaper:
– Olika konferensanläggningar samt deras olika utbud av lokaler, faciliteter och service. Presentation, visning och marknadsföring av anläggningens utbud. Samarbete med externa företag, till exempel vad gäller teknik, säkerhet, aktiviteter eller övriga kringarrangemang. Lönsamhetsberäkning, prisoptimering och prissättning av anläggningens lokaler och tjänster. Planering, genomförande, utvärdering och uppföljning av olika konferensarrangemang. Bokningssystem för konferens. Alternativa möbleringsformer, deras syfte och funktion samt iordningställande av lokaler efter direktiv, till exempel pm eller checklista. Kommunikation och samverkan mellan avdelningarna för avstämning och utbyte av information inför och under arrangemang. Välkomnande av kursledare, genomgång av säkerhetsrutiner och dagens program samt erbjudande om teknisk support. Hantering av positiva och negativa kundreaktioner. Hantering av förekommande teknisk konferensutrustning. Arbetsmiljö och säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser. Kundens säkerhet och integritet. Handlings-och utrymningsplan vid brand, hot och fara. Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer. Logistik och effektivitet i arbetet samt kommunikation mellan avdelningarna. Metoder för dokumentation och uppföljning.
Kurskod: KONKOF03
Rekommenderade förkunskaper:
– Olika konferensanläggningar samt deras olika utbud av lokaler, faciliteter och service. Presentation, visning och marknadsföring av anläggningens utbud samt rekommendation av passande aktiviteter och kringarrangemang. Samarbete med externa företag, till exempel vad gäller teknik, säkerhet, aktiviteter eller övriga kringarrangemang. Planering, genomförande, utvärdering och uppföljning av olika konferensarrangemang. Kommunikation och samverkan mellan avdelningarna för avstämning och utbyte av information inför och under arrangemang. Bokning av externa tjänster som till exempel tolk, teknik, säkerhet eller underhållning. Alternativa möbleringsformer, deras syfte och funktion samt rekommendation av lämplig möblering. Välkomnande av kursledare, genomgång av säkerhetsrutiner och dagens program samt erbjudande om teknisk support. Hantering av positiva och negativa kundreaktioner. Hantering av teknisk konferensutrustning samt alternativa lösningar för olika ändamål. Offerter, bokningsbekräftelser och faktureringsunderlag samt möjliga avtalsrättsliga konsekvenser. Arbetsmiljö och systematiskt säkerhetsarbete utifrån gällande lagar och andra bestämmelser. Kundens säkerhet och integritet. Handlings-och utrymningsplan vid brand, hot och fara. Service och bemötande av olika målgrupper samt deras skiftande behov i olika situationer. Logistik och effektivitet i arbetet samt kommunikation mellan avdelningarna. Metoder för dokumentation och uppföljning.
Kurskod: KONEVE0
Rekommenderade förkunskaper:
–
Kurskod: KONRUM0
Rekommenderade förkunskaper:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
–